DE (ONDERNEMERS)LESSEN VAN
SUSANNE DUIJVESTEIN–BIJ AFSCHEID
Susanne Duijvestein noemt zichzelf een holistisch en duurzaam uitvaartondernemer. Haar missie is het hervormen van de uitvaartbranche. Maar haar ambitie is groter: zij wil ons westers narratief over de dood veranderen. De (ondernemers)lessen van Susanne Duijvestein:
1. De sociaal onderneming is het vehicle voor de verandering die je wil zien in de wereld. Het geeft je de autonomie en de vrijheid om jouw unieke stem en geluid te laten horen.
2. De dood is natuurlijk, onderdeel van de circle of life, het is niet iets vies of engs. Het is in ons aardse bestaan zelfs noodzakelijk om ruimte maken voor nieuw leven. De dood betekent ook altijd weer nieuw leven.
3. Eigenlijk is de uitvaartondernemer niet nodig. Er is zoveel meer mogelijk om een uitvaart helemaal zelf vorm te geven dan de meeste mensen denken (zie ook ‘Uitvaart in eigen hand” van Susanne Duijvestein)
4. Wees zorgvuldig, maar niet terughoudend in wat je vraagt voor de waarde die jij toevoegt (product of dienst). Ook al vertrek je vanuit een sociale of duurzame missie, het is van groot belang dat de prijs in verhouding staat tot de waarde die je toevoegt.
5. Als je voor een spannende stap staat bedenk dat je wordt gesteund door jouw voorouders tot zeker zeven generaties terug. Zij willen dat je dat gaat staan waar je voor staat, dat je het podium pakt en dat je jouw geluid laat horen. Die steun geeft ontzettend veel kracht.
6. Omgekeerd geldt ook dat, als je niet precies weet wat jouw volgende stap gaat zijn of wat jouw (levens)missie is, je jezelf de vraag kan stellen: hoe kan ik een goede voorouder zijn voor de generaties na mij? Verbreed je perspectief.
7. Zorg ervoor dat jouw masculiene (yang) en feminiene (yin) krachten in balans zijn. De masculiene kracht staat voor actie, groei en ontwikkeling. Voor altijd maar doorgaan, meeren verder bouwen. Het feminiene is stilstand, het laten zijn, de ruimte laten voor wat is en het laten gebeuren. Als deze twee krachten in jou niet in balans zijn put je jezelf uit. Dit geldt ook voor onze huidige manier van leven: de focus ligt te veel op yang en er is te weinig ruimte voor yin energie.
8. Onthecht jezelf van de pieken en dalen in je leven: heb het vertrouwen als je je in een dal zit dat het weer voorbij gaat en relativeer je succes en als je je op een piek bevindt.
9. Wat zich in jouw innerlijke wereld afspeelt, speelt zich ook af in de wereld.
10. De ‘medicijnen’ die jijzelf ontwikkelt om jouw ‘wonden’ te genezen, kan je ook weer gebruiken om anderen te helen: de Wounded Healer.
11. Stel je zelf de vraag hoe jij als oud besje van 100 jaar wil terug kijken op je leven.
Luister hier naar aflevering 8, Het kan ook anders – Interview met uitvaartondernemer Susanne Duijvestein van Bij Afscheid
In de Keen Pepper blog deel ik met jullie de mooiste en meest waardevolle inzichten, lessen en adviezen van de ondernemers die ik heb geïnterviewd voor de Keen Pepper Podcast. Elke twee weken verschijnt er een nieuwe aflevering van ‘De lessen van….’ een van de ondernemers. Ik wens jullie veel inspiratie en leesplezier! Vragen of opmerkingen naar: info@keenpepper.nl.
OOK INTERESSANT
Maatschappelijke fondsen staan te trappelen om jouw groeiplannen te financieren
Maatschappelijke fondsen staat te trappelen om jouw groeiplannen te financieren Ben jij een ervaren ondernemer die al jaren maatschappelijke impact maakt? Een ondernemer met een bewezen verdienmodel en een heldere impact strategie? Een ondernemer die staat te popelen...
De ondernemerslessen van Valerie Hirschhauser
DE ONDERNEMERSLESSEN VAN VALERIE HIRSCHHAUSER VAN FRANK ABOUT TEAValerie Hirschhauser is een van de founders en CEO van Frank About Tea. Frank About Tea wil de eeuwenoude theesector hervormen. De thee legt een veel te lange weg af voor het in jouw winkelmandje ligt...
De ondernemerslessen van Marieke Hart
DE ONDERNEMERSLESSEN VAN MARIEKE HART Marieke Hart is oprichter van Thuisafgehaald (nu Thuisgekookt) een online platform voor het delen van maaltijden met buurtgenoten. Thuisgekookt wil sociale contacten in de wijk bevorderen, gezonde voeding stimuleren én...