06 11112837 nienke@keenpepper.nl

DE ONDERNEMERSLESSEN VAN

MARIEKE HART

Marieke Hart is oprichter van Thuisafgehaald (nu Thuisgekookt) een online platform voor het delen van maaltijden met buurtgenoten. Thuisgekookt wil sociale contacten in de wijk bevorderen, gezonde voeding stimuleren én voedselverspilling tegengaan. Marieke heeft inmiddels afscheid genomen van de onderneming en organiseert Impact Cirkels: intervisie groepen voor impact gedreven ondernemers. Laat je inspireren door haar belangrijkste ondernemerslessen van de afgelopen jaren.  

  1. Bereid je als start-up voor op een hele steile leercurve

Bij het starten van een onderneming moet je in eerste instantie alles zelf doen. Dat betekent dat je (bijna) alles een beetje moet kunnen en dat is natuurlijk niet reëel.  Dat is in het begin confronterend, maar zorgt ook voor een hele steile leercurve. Steiler kan het bijna niet. Bereid je daarop voor en vertrouw op je eigen inzicht en intuïtie.

2. #Durf te vragen

Wees bereid om hulp te vragen. Als je hulp vraagt zal je merken dat er heel veel bereidheid is om te helpen.

https://www.instagram.com/bureauyan/

 

 3. Betrek je doelgroep

Richt je je op een specifieke doelgroep? Betrek ze dan bij (bijna) alle aspecten van je onderneming. Doe onderzoek, vraag wat je doelgroep nodig heeft, betrek ze bij elke stap in elk creatieproces en test wat je hebt ontwikkeld. 

4. Creëer je sociale waarde? Zoek (financiële) samenwerking met de gemeente

Marieke kwam al snel tot het inzicht dat Thuisafgehaald (nu thuisgekookt) met name sociale waarde creëert. De onderneming draagt bij aan het langer zelfstandig thuis kunnen wonen, het tegengaan van eenzaamheid,  het bevorderen van sociale cohesie en ondersteuning van mantelzorg. Het zijn allemaal taken van de gemeente dus zij is de voor de hand liggende partner en (mede) financier.   

5. Je kan ook iets aan de wereld bijdragen én goed voor jezelf zorgen

Er is zijn zoveel ‘Gekke Henkies’: mensen die zich als kip zonder kop inzetten voor een betere wereld, maar zichzelf daarbij volledig voorbij rennen. Dat hoeft niet. Goed voor jezelf zorgen én bijdragen aan een betere wereld kunnen echt samen gaan.

6. Behoud de connectie met je lijf

Werken vanuit je hoofd kan heel krachtig zijn en je snel ver brengen, maar zorg dat je de connectie met je lijf niet kwijtraakt. Yoga, wandelen, mediteren, dansen kunnen allemaal helpen om die connectie (steeds weer opnieuw) te maken. Om te blijven voelen wat goed is voor jou.

7. Blijf oog houden voor wat jou inspireert en waar jij energie van krijgt

Als sociaal ondernemer zit je vaak niet ruim in je verdienmodel. Daardoor kom je niet makkelijk in een volgende organisatiefase terecht waarin je meer taken kan delegeren. Het risico is dat je lang dingen blijft doen waar je geen energie van krijgt en die je niet inspireren. Blijf daar oog voor houden en probeer het toch zo te organiseren dat je zoveel mogelijk dingen doet waar je blij van wordt.

Maak een JA lijstje met taken waar je energie van krijgt en een NEE lijstje met taken die veel energie kosten. En zorg vervolgens dat jouw takenpakket zoveel mogelijk overeenkomt met jouw JA lijstje.

8. Investeer in jezelf

Zorg dat je blijft investeren in jezelf, bijvoorbeeld door het inschakelen van een goede coach. Wat speelt er? Wat heb jij nodig?  Waar moet jij mee aan de slag? Als je investeert in jezelf komt dat je onderneming en de impact die je wil maken alleen maar ten goede.

9. Waak voor identificatie met je onderneming

Je bent niet jouw onderneming. Als de onderneming faalt, faal jij niet als mens. 

10. Zoek het contact met andere sociaal ondernemers

Het sociaal ondernemerschap kan best eenzaam zijn. Zoek daarom het contact met andere ondernemers. Wissel ervaringen uit. Dat is niet alleen in praktische zin ondersteunend, maar juist ook op het mentale vlak. Je vindt bijvoorbeeld de bevestiging dat het regelmatig best pittig is. Dat stelt gerust.

11. Impact is blijvend

Realiseer je dat alle sociale of duurzame impact die je hebt gemaakt blijvend is. Wat er ook gebeurt met je onderneming, de impact is nooit meer niet gemaakt. 

12. Als sociaal ondernemer draag je bij aan een maatschappelijk kunstwerk

Verbreed je perspectief en focus minder op het gevoel dat jouw onderneming niet mag mislukken. Als sociaal ondernemer zwem je tegen de stroom in, je innoveert en je wil een (sociale) verandering te weeg brengen. Ook als het mislukt of anders loopt dan gepland draagt alles wat je hebt onderzocht of ontwikkeld bij aan een groot maatschappelijk kunstwerk. 

Luister hier naar aflevering 2 van de Keen Pepper Podcast. Over het belang van investeren in jezelf en de kracht van het delen: interview met Marieke Hart

 OOK INTERESSANT

De ondernemerslessen van Valerie Hirschhauser

De ondernemerslessen van Valerie Hirschhauser

DE ONDERNEMERSLESSEN VAN VALERIE HIRSCHHAUSER VAN FRANK ABOUT TEAValerie Hirschhauser is een van de founders en CEO van Frank About Tea.  Frank About Tea wil de eeuwenoude theesector hervormen. De thee legt een veel te lange weg af voor het in jouw winkelmandje ligt...

De ondernemerslessen van Kim van Langelaar

De ondernemerslessen van Kim van Langelaar

DE ONDERNEMERSLESSEN VAN KIM VAN LANGELAAR VAN SHOP LIKE YOU GIVE A DAMN Kim van Langelaar is een van de founders van Shop Like you Give a Damn, een online warenhuis voor eerlijke, duurzame en vegan mode en cosmetica. Kim is net 30 en heel gedreven. Ze zet zich met...

Meld je aan voor de Keen Pepper Nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving!