06 11112837 nienke@keenpepper.nl

DE ONDERNEMERSLESSEN VAN VALERIE HIRSCHHAUSER VAN FRANK ABOUT TEA

Valerie Hirschhauser is een van de founders en CEO van Frank About Tea.  Frank About Tea wil de eeuwenoude theesector hervormen. De thee legt een veel te lange weg af voor het in jouw winkelmandje ligt en de theeboeren verdienen slechts 3 % van de totale verkoopwaarde van het product. Frank About Tea wil een eerlijke prijs voor de theeboeren en echt verse en lekkere thee voor de consument.

In deze blog lees je Valerie’s lessen en inzichten van haar bumpy road naar impact en succes. 

1. Het product moet van top tot teen kloppen

Sociaal ondernemen begint vaak bij een frustratie over wat niet eerlijk is in de wereld en daaromheen bouw je je bedrijf. Maar je vergeet te bedenken welk commercieel probleem je eigenlijk oplost. En dat is een dure les, want uiteindelijk ben je gewoon een bedrijf dat commerciële waarde moet bieden voor de klant. Het verhaal, de impact die je maakt, is niet genoeg. Het product moet van kop tot teen kloppen.

In het geval van Frank About Tea is het de beste thee, die het lekkerste smaakt, gezond is én toevallig ook nog goed is voor de boer.  

2. Voedselproducten beginnen altijd bij mensen

We zijn in onze moderne samenleving ver verwijderd geraakt van de producenten van ons voedsel. Wie denkt er bij het drinken van een kopje thee nog aan de theeboer in Oost Afrika of in Azië? Maar voedselproducten beginnen altijd bij mensen.  

3. Klanten kopen geen producten of diensten, maar emoties en verhalen.

Voor Frank About Tea is het verhaal: ik zorg goed voor mijzelf en de wereld. Ik maak mijn eigen keuzes, ik kies voor mijzelf en waar ik voor sta dus koop ik producten van Frank About Tea. Welk verhaal en welke emotie wil jij verkopen? 

4. Zorg ook voor offline verkoopkanalen voor e-commerce voedselproduct

De grootste uitdaging bij het verkopen van een e-commerce voedselproduct is dat mensen het product ook willen voelen, ruiken, proeven en aanraken. Zorg dat je ook offline verkoopkanalen hebt waardoor dat kan.   

5. Vertrouwen in je toegevoegde waarde

In het begin van de corona crisis viel van de ene op de andere dag 98% van de business van Frank About Tea weg. Vertrouwen heeft ze door die moeilijke periode heen geholpen. Als je vertrouwen hebt in jouw toegevoegde waarde in de wereld dan heb je vertrouwen in het ontstaan van nieuwe mogelijkheden, ook als jouw situatie van de ene op de andere dag radicaal verandert.

De (ondernemers)lessen van Susanne Duijvestein

 

6. Het vinden van een investeerder is als het zoeken naar een huwelijkspartner

Er zijn heel veel verschillende soorten investeerders en er is meer dan genoeg geld beschikbaar. Je kan er dus op vertrouwen dat je een investeerder vindt die bij je past. Doe geen (grote) concessies, sluit geen compromissen en blijf dicht bij jezelf.

Als je een investeerder hebt gevonden die lijkt te passen: neem de tijd. Leer elkaar goed kennen, wees open en eerlijk en ga veel op date voordat je in het huwelijksboortje stapt.

7. ‘What the Frank went wrong’ voor meer openheid en vertrouwen in het team

‘What the Frank went wrong’ is een wekelijkse teamsessie waarin alle teamleden van Frank About Tea vertellen over hun fouten van die week. Hoe voelde je je toen je die fout maakte en wat kan je er van leren? Door de ‘What the Frank went wrong’ wordt het normaal om over je fouten te praten, ongeacht je positie in het bedrijf, en ontstaat er ruimte en vertrouwen in het team.

8. Bewust reageren vanuit rust en ruimte

Als je in staat bent heel bewust te reageren vanuit rust en ruimte, maak je betere keuzes. Je kan adequater reageren op anderen en ook beter overzien wat er daadwerkelijk aan de hand is. Het maakt je een betere ondernemer en een prettiger mens.

9. Verslaving aan werk is GEEN gezonde verslaving

In onze westerse samenleving wordt een verslaving aan werk vaak als iets positiefs gezien, als een gezonde verslaving. Maar uiteindelijk speelt daar precies hetzelfde mechanisme als bij elke andere verslaving, je bent zelf niet meer in charge. Je bent de regie over je leven verloren met vaak grote consequenties voor je gezondheid, je relaties en je leven.

10. Belang van connectie lichaam en geest

Als je als ondernemer in de overdrive raakt, opereer je alleen nog maar vanuit je hoofd en verlies je de connectie met je lichaam. Je verliest het contact met jezelf en je kan niet meer goed voelen wat jij zelf nodig hebt. Je voelt ook niet meer dat je natuurlijk energie helemaal op raakt en dat je het gevaar loopt om in een burn-out terecht te komen. 

11. Herstel na een burn-out is jezelf opnieuw uitvinden

Als je aan het herstellen bent van een burn-out moet je je leven helemaal opnieuw inrichten. Je moet anders gaan denken, voelen en doen. Realiseer je dat dat een diepgaand proces is en geef jezelf de tijd. 

12. Tools om om te herstellen van een burn-out

Valerie is aan het herstellen van haar burn-out. Deze tools helpen haar:

  • Yoga en meditatie (ook voor het herstellen van connectie lichaam en geest)
  • Ademwerk
  • Minder dingen plannen op een dag
  • Agenda vastzetten voor ontspanning, vrije tijd en rust
  • Fysieke inspanning om cyclus van moeheid te doorbreken (door een triatlon te lopen)
  • Bewust de natuur opzoeken 

13. Zorg dat je je omringt met mensen die een of twee stappen verder zijn dan jij

Als ondernemer sta je vaak alleen en moet je alles uit jezelf halen. Zorg dat je je omgeeft met mensen die een of twee stappen verder zijn dan jij. Je kan je spiegelen en leren van hun ervaringen.

14. Vraag je eens af hoe wil je je wil voelen over vijf jaar

In plaats van jezelf de vraag te stellen wat wil je bereikt hebben over vijf jaar kan je jezelf ook vragen hoe wil je je voelen?

Ter inspiratie: Valerie wil over vijf jaar met een gevoel van rust, ruimte en lichtheid ondernemen en werken vanuit haar natuurlijke energiebron. Ook wil zij zich (nog steeds) bezig houden met thema’s die haar inspireren en ze wil het gevoel hebben dat ze iets wezenlijks achterlaat. 

 

 OOK INTERESSANT

De ondernemerslessen van Marieke Hart

De ondernemerslessen van Marieke Hart

DE ONDERNEMERSLESSEN VAN MARIEKE HART Marieke Hart is oprichter van Thuisafgehaald (nu Thuisgekookt) een online platform voor het delen van maaltijden met buurtgenoten. Thuisgekookt wil sociale contacten in de wijk bevorderen, gezonde voeding stimuleren én...

De ondernemerslessen van Kim van Langelaar

De ondernemerslessen van Kim van Langelaar

DE ONDERNEMERSLESSEN VAN KIM VAN LANGELAAR VAN SHOP LIKE YOU GIVE A DAMN Kim van Langelaar is een van de founders van Shop Like you Give a Damn, een online warenhuis voor eerlijke, duurzame en vegan mode en cosmetica. Kim is net 30 en heel gedreven. Ze zet zich met...

Meld je aan voor de Keen Pepper Nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving!