Maatschappelijke fondsen staat te trappelen om jouw groeiplannen te financieren
Ben jij een ervaren ondernemer die al jaren maatschappelijke impact maakt? Een ondernemer met een bewezen verdienmodel en een heldere impact strategie? Een ondernemer die staat te popelen om verder te groeien en nog meer impact te maken, maar niet goed weet hoe die plannen te gaan financieren?
Als jij je hierin herkent dan durf ik te wedden dat jij onvoldoende beseft welke mogelijkheden voor het financieren van groei maatschappelijke fondsen bieden. Ik verbaas mij al jaren over ervaren ondernemers, zoals jij, die zoveel kansen laten liggen op dit gebied. Graag help ik jou hier dan ook verder mee op weg. In deze blogpost een aantal praktische strategieën en mindset-veranderingen waarmee jij de samenwerking van de maatschappelijke fondsen in kan zetten voor meer groei en meer impact.
- Mindset als Basis:
Het begint allemaal met je mindset. Verander je denkwijze van “hopelijk financieren ze mijn plannen” naar “ik bied een gouden kans om hun doelen te realiseren.”
Als ondernemer met een gedegen track record, een bewezen verdienmodel en een stevige impact strategie, heb je goud in handen. Maatschappelijke fondsen zijn actief op zoek naar duurzame partners die maatschappelijke problemen oplossen. Begrijp de waarde van wat je te bieden hebt en positioneer jezelf als een noodzakelijke partner in het streven naar maatschappelijke verandering. Besef dat jij de maatschappelijke fondsen een groot plezier doet met een aanvraag voor het steunen van jouw groeiplannen.
2.Analyse voor Groei
Je wil verder groeien, je wil gaan opschalen en verder bouwen aan jouw onderneming om nog meer impact te maken. Natuurlijk beginnen jouw groeiplannen met een gedegen analyse. Identificeer duidelijk waar de obstakels liggen die groei belemmeren. Is het een kwestie van de capaciteit van jouw team, is er verbetering nodig in de organisatiestructuur, moet het verdienmodel worden verbreed of kan moet jouw markt- en klantstrategie worden aangescherpt voor verdere groei? Maak en Strenghts Weaknesses Opportunities en Threaths (SWOT) analyse waarmee je ook de externe kansen en bedreigingen meeneemt. Een grondige analyse vormt de basis voor jouw groeistrategie.
- Doelen stellen
Je kan natuurlijk geen groeistrategie ontwikkelen als je niet weet waar je naar toe wil groeien. Stel duidelijke meetbare doelen voor de verschillende onderdelen van jouw onderneming. Wat zijn voor jou relevante doelen? Hoeveel wil je groeien in omzet, in impact, qua team? Wanneer is het fundament van jouw organisatie verstevigd? Wat is er dan verandert ten opzichte van de huidige situatie? Welke processen zijn beter op orde? Welke nieuwe producten of diensten zijn ontwikkeld? In hoeverre is jouw impact strategie aangescherpt?
- Groeistrategie & Investering:
Bepaal nu op basis van de analyse en de doelen wat jouw groeistrategie is. Welke interventies zijn nodig om jouw doelen te bereiken en welke investering is vereist? Hoe kom je van de huidige situatie naar de door jouw gewenste situatie? Werk jouw strategie per onderdeel stapsgewijs uit.
- Maak Resultaten Inzichtelijk:
Voor maatschappelijke fondsen is het van groot belang dat je duidelijk kunt aantonen hoe jouw groeiplannen leiden tot meer impact. Maak meetbaar en tastbaar hoeveel extra arbeidsplaatsen je creëert, in welke mate je productieprocessen zijn verbeterd, en welke andere positieve effecten jouw groei zal hebben op de samenleving. Dit maakt jouw plannen aantrekkelijker en overtuigender voor deze potentiële investeerders.
- De Juiste Financier Vinden:
Er zijn verschillende maatschappelijke fondsen die bereid zijn te investeren in jouw groeiambities. Het is essentieel om deze fondsen niet alleen aan te trekken maar ook langdurig aan je te binden. Begrijp de missie en waarden van de fondsen en zorg ervoor dat jouw groeiplannen naadloos aansluiten op hun doelstellingen.
Conclusie:
Jij hebt goud in handen. Maatschappelijke fondsen zijn actief op zoek naar partners met bewezen succes en impact om gezamenlijk maatschappelijke problemen aan te pakken. Door je mindset te veranderen, een grondige analyse uit te voeren, een duidelijke groeistrategie te formuleren, resultaten inzichtelijk te maken en de juiste financier te vinden, kun je jouw groeipotentieel ontgrendelen en een (nog groter) verschil maken in de wereld.
Mocht je hier met mij verder over willen sparren, plan dan een gratis advies gesprek in. Mail mij op nienke@keenpepper.nl.
OOK INTERESSANT
De ondernemerslessen van Valerie Hirschhauser
DE ONDERNEMERSLESSEN VAN VALERIE HIRSCHHAUSER VAN FRANK ABOUT TEAValerie Hirschhauser is een van de founders en CEO van Frank About Tea. Frank About Tea wil de eeuwenoude theesector hervormen. De thee legt een veel te lange weg af voor het in jouw winkelmandje ligt...
De ondernemerslessen van Marieke Hart
DE ONDERNEMERSLESSEN VAN MARIEKE HART Marieke Hart is oprichter van Thuisafgehaald (nu Thuisgekookt) een online platform voor het delen van maaltijden met buurtgenoten. Thuisgekookt wil sociale contacten in de wijk bevorderen, gezonde voeding stimuleren én...
De ondernemerslessen van Kim van Langelaar
DE ONDERNEMERSLESSEN VAN KIM VAN LANGELAAR VAN SHOP LIKE YOU GIVE A DAMN Kim van Langelaar is een van de founders van Shop Like you Give a Damn, een online warenhuis voor eerlijke, duurzame en vegan mode en cosmetica. Kim is net 30 en heel gedreven. Ze zet zich met...